Traditioner är den grund vilken människosläktets överlevnad vilar på.

Nu är det påsk minsann. Jag ska baka tårtor och göra köttbullar. I min familj så firar vi alla högtider, jag har på lite äldre dagar förstått att inte alla är lika traditions bundna som oss. Jag är nog värst i familjen. Ingenting får ändras på, det ska vara som det alltid har varit. Punkt och slut. Men i år så försökte hon, min syster. Vi satt på bussen ut till suburbia där hon och hennes man bor i ett hus med sitt lilla barn.

Syster: Ja, nu har ju jag en egen familj så då tycker jag att vi kan fira hemma hos os också.

Jag: Tyst.

Syster: Men varför ska vi jämt vara hos mamma och pappa? Det skulle vara trevligt att få ha påsken hemma hos oss. Julen får man ju inte rucka på så då kan väl vi få påsken?

Jag: Vi ska göra som vi alltid har gjort. Vet du vad traditioner är? Och hur kan du ens försöka förstöra allt?

Syster: Tyst

Jag: Tycker du inte om mig? Varför vill du göra mig illa?

Syster: Suck.

I eftermiddag blir det firande hos mamms och papps. Det går rykten om att min syster just nu hotar med att inte komma, men det ska vi nog ta ur henne. Glad påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0